Respektere havet

FOTO: Thea Eltervåg og Benjamin Skoland Majid
TEKST: Benjamin Skoland Majid og Sverre Emil Efteland

Den 7. mars var vi i 7. klasse på besøk på Lindesnes fyr. Like før vi skulle sette oss på bussen tilbake til skolen, fikk vi tid til et lite intervju med Simen Lunøe Pihl som er museumsfaglig rådgiver på Lindesnes fyr.

– Å respektere havet og lære seg og prøve å sette seg inn i hvordan man trygt kan ferdes, svarer han da vi ber ham si det viktigste han ønsket å fortelle oss denne dagen.

Det ble en spennende og lærerik dag hvor vi også fikk låne utstyr for å måle blant annet vindstyrke, temperatur, skydekke og vindretning i tillegg til at vi fikk innføring i kunnskap om fyrets historie.

– Alle ungene burde gjøre noe annet enn å bare sitte på skolen hele tiden, sier Pihl når vi ber ham fortelle om viktigheten av at klasser som vår kommer på besøk til fyret.

Som en del av Den Kulturelle Skolesekken ser han tydelig viktigheten av en variert skoledag. Han trekker også frem muligheten til å få besøk av kunstnere og artister på skolen som positive tiltak, på linje med besøket til fyret.

– Også er det jo veldig bra for oss også å møte ungdommer, siden da lærer vi veldig mye, sier han videre.

Da Simen Lunøe Pihl tidligere på dagen åpnet for spørsmål blant syvendeklassinger fra LKG, Årnes og Oasen skole, var et av spørsmålene hvor mange mennesker som hadde mistet livet ved fyret. Selv om det var tørt og fint vær, var Pihl svært tydelig i sin instruksjon over hvilke områder elevene kunne være og ikke. Han fortalte om at havet kan være lunefullt og Pihl la ikke skjul på at respekt for naturens krefter kan være forskjellen på liv og død, spesielt på Lindesnes fyr. Selv om han ikke kom med noe eksakt tall, svarte han at det hadde gått med flere liv ved fyret. Med tydelige instruksjoner fikk vi likevel anledning til å utforske området hvor vi blant annet fant både skyttergraver, bunkere og fin natur.

Takk for en fin og annerledes skoledag.

«Kontakt» i arbeidslivsfag.

Elevene i arbeidslivsfag har denne vinteren lært å avisolere, koble og lodde ledninger. Her er noen glimt fra det:

Besøk av Marthe Dyve

Vi har hatt besøk av Marthe Dyve. Marthe og Steffen har vært misjonærer i Indonesia i flere år, og Sara, datteren deres går i 1.klasse på LKG. Vi har hatt om Indonesia, sett på forskjeller og likheter med Norge og Indonesia, sett på flaggene, fikk se ulike ting fra Indonesia som hodeplagg, orangutang, kart over landet, fint teppe/duk derfra mm. Vi lærte «Jeg heter» på indonesisk, og hadde sang fra Indonesia. Vi hadde stasjoner med aktivitetetsark (sette strek til riktig bilde og ord, , Nama saya ….., jeg heter, fargelegging av flagg og tegning), lagde fruktsalat med ananas, mango, banan, vannmelon (så på hvordan disse vokser i Indonesia), og lærte en Indonesisk lek – ispinnespill. I Indonesia er det mange fattige barn som ikke har råd til å kjøpe leker, men leke gjør de uansett. Barna samler ispinner som de finner ute i gaten. Pinnene blir dekorert og fargelagt, og de spiller spill med dem.  Vi så også film fra Indonesia. Tilslutt koste vi oss rundt langbord med deilig hjemmelaga fruktsalat. TAKK FOR BESØKET!

9. klasse bygger småhus

I uke 7 har 9.kl vært med og bygget sine egne småhus. Elevene ble av EBA

(Entreprenøravdeling Bygg og anlegg) invitert til to praktiske skoledager sammen med andre

9.klassinger fra distriktet. Her har de vært arkitekter og tegnet sine egne hus. Deretter ble

husene laget i sement og så satt sammen. Elevene viste stor kreativitet og arbeidslyst, og

designet 4 flotte hus.

Karneval

Karneval er kjempegøy med utkledd barn i alskens varianter og merkelige voksne 🙂 Det er fint å kunne gjøre slikt på tvers av klassene. Det er super stemning. Selv maskoten MAX syntes å kose seg. Takk til snille bakende foreldre:-)  For et festlig arrangement.

Spennende skoledag på 8. trinn

8. trinn var så heldige å få innvilget søknaden til reise og besøk på Stortinget i februar. Osloturen ble kombinert med en tur til Munch-muséet, og for å rekke det hele reiste vi med fly – alt i løpet av en enkelt skoledag. Stortinget dekket størstedelen av reisen og elevene samlet inn resterende beløp ved hjelp av panteinnsamling et par uker i januar.

Elevene var ivrige etter å undersøke Munchsamlingen og viste stor begeistring over kunsten. Oppe i 13. etasje kunne vi nyte utsikten over storbyen, og vi spiste lunsj før vi vendte kursen mot Stortinget. På Stortinget måtte vi gjennom nok en sikkerhetskontroll før vi ble møtt av vår dyktige guide Lasse som loset oss gjennom selve Stortingsbygningen og læringsspillet. Elevene fikk prøve seg som politikere og måtte prioritere satsingsområder og hva de ønsket å bruke penger på. Vi fikk en dypere forståelse av hvorfor politikk er viktig og hvordan det angår oss alle. Turen gav oss også en mulighet til å besøke snublesteiner og trekke paralleller til Polen-turen vi skal på til høsten.

Dagen ble avrundet med pizza på Peppes før vi vendte nesen mot Gardermoen igjen. Lærerne takker for en aldeles flott og lærerik tur sammen!