Viktig å snakke om jenteting

• Av Lyngdal Kristne Grunnskole
  • Publisert onsdag, 31. okt, 2018

Det er lunsjtid i kantina ved LKG en fredag i april. Elevene har benket seg ved de koselige runde bordene. Åttende klasse har akkurat hatt jentegruppe sammen med sosiallærer og helsesøster.

• Det er fint å få snakke om jenteting. Så får man snakket ut om følelsene sine og da kjennes alt så mye bedre etterpå, sier Marthe Opsahl. Jentene nikker enige.
  • Jeg liker jentegruppe veldig godt, for da får vi pratet ut om ting, sier Naomi Skoland.
  • Så får vi oppklart ting, skyter Tabitha Feliu inn.

Naomi fortsetter:

• Vi får et sterkere forhold til hverandre, og da tør vi å være mer åpne å si ting vi tenker på. Det er ikke alltid lett å se om noen skulle kjenne seg utenfor. På jentegruppa tør folk å snakke høyt om slikt. Det er bedre når man vet hvordan folk har det. Vi snakker om ting som kan være vanskelig. Jeg tror folk får mindre lyst til for eksempel å erte noen – når de vet hvordan den andre egentlig har det.

Det er helsesøster og sosiallærer som samler elevene. Elevene synes det er fint, men Naomi legger til.

• Det er både greit og ikke greit at læreren ikke er der. Læreren kjenner jo klassen best og ser hva som skjer. Det hadde vært greit om læreren hadde vært med – den kvinnelige læreren, altså! Men så er Lisa (helsesøster) og Randi(sosiallærer) veldig flinke. De er lette å snakke med og skjønner godt hva vi sier når vi forklarer hvordan vi har det, sier en smilende Naomi.

Godt tiltak

Sosiallærer og helsesøster er enig med elevene at dette er et godt tiltak. Randi Paus Sangolt er så glad for at skolen kan støtte seg på en så dyktig helsesøster som Lisa Omland. Lisa understreker viktigheten av et godt samarbeid både med sosiallærer og lærer i klassen. Det er læreren som er tettest på elevene og som best får med seg alt som rører seg i en klasse.

• Vi følger et opplegg som heter «Jentesnakk». Dette gjøres av mange helsesøstre rundt om på skolene og er slik ikke et spesielt tiltak fol LKG. Det rører seg mye i et menneske i tenårene. Da er det viktig å snakke sammen. Målet med opplegget er å skape samhold, styrke selvtillit og slik virker det forebyggende.

Helsesøster Lisa er på LKG hver onsdag og fredag. Hun er rundt i klassene og snakker med elevene, men tar også imot elevene for samtale. Hun er en rolig og behagelig person som vekker tillit hos elevene. Derfor er terskelen for samtaler lav. Randi Paus Sangolt er på skolen hver dag. Elevene tar også kontakt med henne om det skulle være ting de trenger å snakke om. Det hender også at læreren registrerer at det er en elev som kunne trenge en samtale med en trygg og god voksen. Da tipses Randi eller Lisa. Så får eleven ryddet litt i hodet og i følelsene. Det kan være viktig for at eleven skal få utbytte av det som skjer i klasserommet og få plass til å ta imot ny kunnskap.

Av Ebbe Sørensen