Tur til Lindesnes

• Publisert onsdag, 15. jan, 2020

Mandag 13. januar var 7. klasse ved skolen invitert, sammen med Årnes og Konsmo, ut til Lindesnes fyr i forbindelse med den kulturelle skolesekken. Jo nærmere fyret vi kom, jo bedre ble været, og da vi kom fram skinte sola fra en nesten skyfri himmel. På fyret ble vi møtt av guiden vår, Simen, og ført inn i samlingsrommet i fjellhallen. Der fikk vi litt informasjon, før vi gikk opp til selve fyret. Underveis stoppet vi og fikk høre mye, både om fyrets og kystens historie. Visste du for eksempel at Lindesnes er Norges eldste fyr, første gang tent i 1656? Eller at de måtte sette opp et fyr på Markøy like ved Lindesnes slik at de seilende ikke skulle forveksle Lindesnes fyr med Skagens fyr i Danmark?

Elevene fikk tid til å kikke i restene fra ganger og kanonstillinger i fra krigen, og så var det mat. Mens de spiste, skulle elevene løse en quiz fra det de hadde lært. Etter maten var vi i kinosalen. Der fikk vi se en film av alt været (og uværet) som har vært på Lindesnes. Deretter ble vinneren av quizen kåret – guttene ved LKG vant! Vi hadde en flott tur sammen og er glade for at vi kan få bruke lokalmiljøet til å lære med om vår felles historie.