Ingen ny massetesting av elever

• Publisert torsdag, 19. nov, 2020
I dag besluttet kriseledelsen i kommunen at det ikke blir en ny massetesting av barn og ansatte, slik det tidligere har blitt meldt av kommunen.
Begrunnelsen for dette er i følge smittevernlege Ehsan Rajabian at personer som har fullført karantene eller isolasjon, ikke lenger vil være smittsomme. En test kan likevel slå ut positivt ettersom det fortsatt kan være rester av døde virus i kroppen. Men dette vil være en falsk positiv prøve. Så personer som har testet positivt, og vært i isolasjon, eller nærkontakter som har fullført sin karantene, trenger ikke testes på nytt. Det vil si i tilknytning til dette spesifikke smitteutbruddet.

Det skal likevel testes barn og skoleelever. Men da på bakgrunn av symptomer, eller om foresatte ønsker testing. Det kan være på grunn av mistanker om nærkontakt med aktivt smittet person, eller av generelle trygghetsgrunner.

De elever og ansatte som på mandag skal teste seg er :

• De som har symptomer
  • De som av andre trygghetsmessige grunner ønsker å teste seg/ ønsker at barna deres skal teste seg.

De som ikke skal teste seg :

• NB! Elever som allerede er påvist smittet ved test, altså fått positiv test , skal IKKE møte til testing på mandag.
  • Andre klasser som ikke ble testet på søndag 15.nov skal uansett ikke teste seg. Det vil si i tilknytning til dette spesifikke smitteutbruddet.
Det presiseres igjen at ingen trenger å kontakte luftveisklinikken for å høre når de eventuelt skal testes. Alle berørte blir kontaktet for eventuell avtale.
Det er fortsatt hjemmeundervisning for 1.-5.klasse til og med onsdag 25.november.
For mer informasjon, se kommunens samleside om korona: https://www.lyngdal.kommune.no/no/aktuelt/lokal-informasjon-om-korona-utbruddet/