Engasjerte elever svarte på oppfordringen fra politikere i Lyngdal

• Av Lyngdal Kristne Grunnskole
  • Publisert mandag, 13. sep, 2021

Elevene i 9. klasse på LKG følger nøye med på Stortingsvalget.

av Gunhild Hågan Strømberg

Inn mot Stortingsvalget 2021 har elevene lest politiske nyheter, lært om valgsystemet og har laget presentasjon av hver sitt parti.

I disse dager jobber de med å «starte» sitt eget parti der de velger viktige saker som de vil at «partiet» skal stå for. Engasjementet er stort og nå har de stilt de lokale politikerne spørsmål der svarene de får skal brukes til å skrive en artikkel.

– Jeg har blant annet lært mye nytt om hva de små partiene står for, forteller Leah.

Politikerne i alle partiene representert på Stortinget, hadde en klar beskjed til elevene:

– De unge er fremtiden i Lyngdal, så deres meninger er viktige for oss, sa Bent-Inge Stedal (SV), og lignende ordlyd ble gjentatt av en rekke av de andre politikerne (se flere svar under).

Og elevene tok dem på ordet:

Hva vil dere som unge i Lyngdal si til politikerne i kommunen?

– Jeg synes det er viktig at det legges til rette for et variert fritidstilbud. Det er for eksempel noen idretter det ikke er mulig å holde på med i Lyngdal. Da må man reise langt for å kunne drive med det, sier Emil.

Leah bor i Konsmo og savner et bedre busstilbud mellom Lyngdal, Konsmo og Byremo.

– Det er spesielt få busser på kveldene og i helgene, forteller hun.

De er alle opptatte av at det er viktig med jobbtilbud for de som er under 16 år.

– Da får man viktig erfaring som man kan ta med seg senere i arbeidslivet!

Tre elever blir intervjuet av lærer over et bord

Samtale om politikk. 9. klassingene Tuva Emilie Gjersdal Skumsvoll (fra høyre side), Leah Angela Asenaketch Helle, Emil Eggebø Hansen og forteller at de i perioden frem mot valget har lært mer om hva de ulike partiene står for. Her blir de intervjuet av lærer Gunhild Hågan Strømberg. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Alle partier har deltatt og på spørsmål om hva de har å si til de unge i Lyngdal svarer de dette:

– Jeg håper du ser viktigheten med god skole, at du kan velge hvilken skole du skal gå på. Jeg håper at du ser viktigheten av å ha en jobb. Jeg ønsker at dere unge skal trives i bygda og føle dere  inkludert uansett hvem du er. Håper du trives og blir boende, vi trenger deg!

Bodil Stensrud, Høyre

Engasjer dere i politikk, frivillige organisasjoner og ta gjerne kontakt for innspill. Lykke til!

Johan Ekeland, Arbeiderpartiet

Vi har en flott ungdom i hele Lyngdal kommune. Fortsett slik, engasjer dere for noe utenfor dere selv og kjenn gleden av å gjøre noe for andre. Vær ekte og stå for dine meninger. Engasjer dere gjerne i politikken. Vi trenger unge stemmer som kan utvikle Lyngdal kommune videre!

Reidun Bakken, KrF

Først og fremst så synes jeg det er bra at dere har politikk i faget på skolen, og da spesielt lokalpolitikk. Videre så håper jeg at du har en plass til å diskutere meningene dine, enten det er hjemme, i en menighet, på et fritidstilbud, og kanskje spesielt på skolen. Husk at du er unik og god nok som du er!

Marius Thoresen, Rødt

God erfaring med lokalpolitikk. Emil har vært med i Ungdomsrådet i kommunen. Han opplevde at de unge ble lyttet til og forteller at ordfører Jan Kristensen besøkte dem for å høre mer om det de mente. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Dere er så viktige og jeg vil gjøre alt for at dere skal trives i Lyngdal!

Steinar Bjørnstøl, Venstre

Til de unge i Lyngdal vil jeg si at dere må si ifra til oss i partiene når dere ikke synes vi gjør en god nok jobb for dere, eller hvis dere har gode ideer dere ønsker å dele. De unge er fremtiden i Lyngdal, så deres meninger er viktige for oss!

Bent-Inge Stedal, SV

Til dere unge vil jeg si: Dere må fortelle oss hva dere tenker på, hva dere trenger og hva vi som kommune kan bli bedre på. Ofte prøver vi politikere å gjøre det vi tror er best for dere unge, men det er ikke sikkert at det nødvendigvis er det rette.

Unni Nilsen Husøy, FrP

Det er en flott ungdom vi har. Ta vare på hverandre ,og ikke vær redd for å si ifra hvis det er noe som ikke er greit. Vær en stemme for de som kvier seg for å si fra. Vær aldri redd for å si fra til f.eks ungdommens representant i kommunestyret. Det er mye som kanskje kan taes opp i de utvalgene der det hører hjemme.

Elin Kvelland, Senterpartiet

Takk til politikerne som tok seg tid til å svare på spørsmålene fra oss på LKG. Godt valg!