9. klasse dekket til fest

• Av Lyngdal Kristne Grunnskole
  • Publisert tirsdag, 05. mar, 2019

Det var stor stas da 9. klasse fikk storfint besøk og lagde feststemning på skolen.

Noen ganger er det gøy å gjøre ting skikkelig. Dekke bordet så det blir en fest for øynene, og diske opp med en lekker meny. Dette sto på planen på skolen i forrige uke da 9. klasse var så heldige å få storfint besøk. Tone Brækken, som er lærer ved studieretningen Restaurant- og matfag i Kvinesdal tok turen til skolekjøkkent vårt. Med seg på reisen hadde hun Patrick Loua, som er kokk og tidligere elev.

Besøket delte villig av all sin kunnskap, og vi fikk høre om hvor spennende det er å lære om matens fortryllende evne, livet på restaurant hvilke muligheter som finnes for lærlingtid og jobb. Elevene fikk selvsagt også prøve seg på praktiske oppgaver, med god veiledning fra Tone og Patrick.

Temaet for anledningen var «dekke til fest», og sammen dekket vi langbord og pyntet med servietter. Alle fikk hver sine oppgaver, og sammen bidro alle til at en smaksrik meny fikk vokse frem.

Forretten var en nydelig lefseduo, etterfulgt av burger med salat, focacciabrød og ovnsbakte poteter til hovedrett. Til dessert ble det tryllet frem varm, rennende sjokoladefondant i skjønn harmoni med en frisk jordbærsmoothie.